Dokument ci˘ a Robotika c. t rgy els‹ feladat hoz

Bag˘ Tam s, Fl”p D vid, Bokros Kriszti n

Feladat:

S”t‚t csĄkkal jel”lt Łt k”vet‚se valamilyen j rművel

A j rmű:

L nctalpas meghajt s‚, a k‚t oldal kl”n-kl”n meghajtott. Ezzel el‚rjk, hogy ak r helyben is meg tud fordulni. M sik nagy el‹nye, hogy egyszerű megcsin lni. K‚t f‚ny‚rz‚kel‹ segĄti a navig l sban, melyek az elej‚n tal lhat˘ak. Egym st˘l val˘ t vols guk r”gzĄtett, Ögy csak egy adott sz‚less‚gű csĄkon tud v‚gigmenni.

A szerkezet elej‚n tal lhat˘ m‚g k‚t tk”z‚s-‚rz‚kel‹. Ezek segĄts‚g‚vel az Łtj ba kerl‹ akad lyokat ‚rz‚keli, ‚s lehet‹s‚g‚hez k‚pest megpr˘b lja kikerlni azt!

A tetej‚n tal lhat˘ l mpa azt jelzi, hogy most rajta vagyunk-e az Łton vagy ‚pp egy akad lyt kerlnk ki (ekkor villog).

 

                                

 

Műk”d‚s:

K‚tf‚le šzemm˘dban k‚pes műk”dni. Az egyikben az utat k”veti, a m sikban pedig az akad lyt kerli ki. Err‹l t j‚koztat minket a villog˘ l mpa!

A program a kezdeti be llĄt sok ‚s a kalibr l s ut n elindĄtja a follow_track nevű taszkot, amely – mint a neve is mutatja – k”veti a p ly t. Emellett m‚g az tk”z‚st figyel‹ taszkot (collision) is elindĄtja. Ez ut˘bbi v r, amĄg az tk”z‚s-szenzorok nem jeleznek neki, majd le llĄtja a p lyak”vet‚st, elindĄtja a villog st (blinking), let‚r a p ly r˘l ‚s elkezdi keresni a p ly t is p rhuzamusan (search_track). Ha v‚gre visszatal ltunk a p ly ra, akkor le llĄtunk minden fut˘ taszkot, ‚s Łjra elkezdjk k”vetni a p ly t.

étk”vet‹ zemm˘d:

Gyakorlatilag a s”t‚t vonal sz‚l‚n halad. Kezdetben kalibr lja mag t, teh t Ągy kell r helyezni a p ly ra, hogy a baloldali rz‚kel‹ a s”t‚t csĄkon, a jobboldali pedig azon kĄvl legyen! Innent‹l a k”vetkez‹ szab lyok szerint műk”dik:

 

rz‚kel‹k  llapota
(balo.-jobbo.)

J rmű helyzete

Teend‹

S”t‚t-vil gos

Az Łt sz‚l‚n vagyunk

Haladunk tov bb egyenesen

S”t‚t-s”t‚t

Teljesen r mentnk az Łtra

Jobbra fordulunk

Vil gos-s”t‚t

Az Łt baloldal n vagyunk

Jobbra fordulunk

Vil gos-vil gos

Let‚rtnk az Łtr˘l

Balra fordulunk

Eg‚szen addig folyatatja ezt, mĄg az tk”z‚s‚rz‚kel‹k nem jeleznek! Ekkor v lt  t akad ly-kikerl‹ zemm˘dra.

 

Akad ly-kikerl‹ zemm˘d:

Amint nekitk”zik egy akad lynak  tv lt akad ly-kikerl‹ zemm˘dra, amit addig folytat, amĄg az ‚rz‚kel‹k k‚t s”t‚t r‚szre nem futnak (ez el‹bb-ut˘bb nagy val˘szĄnűs‚ggel bek”vetkezik, l sd az algoritmust). El‹sz”r h tra tolat egy kicsit, majd jobbra fordul kb. 90 fokot. Az‚rt csak kb., mert a fordul s m‚rt‚ke id‹ben van meghat rozva, ami el‚g pontatlan. Egyr‚szt a lassŁ adatfeldolgoz s, m sr‚szt a p lya egyenetlens‚ge ‚s a mechanikus alkatr‚szek nem-determinisztikus viselked‚s‚b‹l kifoly˘lag. Ezut n el‹re halad egy el‹re megadott ideig, majd balra fordulva megpr˘b lja kikerlni az akad ly. Ha ez nem sikerl (nekimegy a falnak), akkor visszatolat, jobbra fordul (kb. 90 fokot), el‹re megy ‚s egy el‹re be llĄtott id‹ mŁlva ism‚t megkĄs‚rli az akad ly melletti elhalad st. Ezt addig ism‚telgeti, mĄgnem sikeresen elhaladt az akad ly mellett. Persze ha id‹k”zben visszatal l az Łtra, akkor le ll ez az zemm˘d! Most megpr˘b l visszat‚rni a p ly ra, szint‚n az el‹bb ismertetett m˘don. Azaz el‹re megy, jobbra fordul, el‹remegy, ha akad lyba tk”zik, visszafordul,… Ha m r megtal lta a p ly t, akkor mindk‚t ‚rz‚kel‹ a p lya felett fog  llni, ez‚rt a p lyak”vet‚s Łjb˘li elindĄt sakor balra fog kanyarodni, ami ‚pp a megfelel‹ ir ny.

A forr sk˘db˘l mindez sokkal vil gosabban l tszik!

 

Let”lthet‹ anyagok:

Vide˘ a p lyak”vet‚sr‹l

Vide˘ az akad ly-kikerl‚sr‹l

Kommentezett NQC-forr sk˘d